Door middel van een blog geven wij onze visie op diverse onderwerpen die voor onze doelgroep interessant zijn.

blogs

Relaties ga je aan met mensen, niet met data

Relaties ga je aan met mensen, niet met data

De sleepwet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, het gebruik van big data in China, eindelijk beginnen we ons een beetje zorgen te maken over het gebruik van data. Als data van onze persoonlijke bonuskaart gebruikt wordt om ons een betere aanbieding te geven in de Albert Heijn vinden we dit prima. Als data, zoals in China, gebruikt wordt om iedereen een sociale score te geven vinden we dat toch wat te ver gaan. Waar ligt de grens voor ons als consument? En is het aan ons, de consument, om te bepalen waar de grens ligt in het gebruik van data of is dit de taak van de overheid? Ik denk dat de overheid hierin een regulerende functie moet hebben maar dat de consument zelf ook een beetje na kan denken. 

Data kan op veel manieren gebruikt worden. De meeste bedrijven houden data van hun klanten bij om, zoals zij zeggen, de relatie met de klant te verbeteren. Denk hierbij aan gepersonaliseerde aanbiedingen bij de supermarkt of de advertenties van die schoenen die je gister bekeek en nu ineens overal opduiken. Echter bleek afgelopen week dat bijvoorbeeld de Kamer Van Koophandel de persoonsgegevens van ZZP’ers verkoopt aan adverteerders. Zij stelden zelfs dat zij in hun inkomsten voor een groot deel afhankelijk zijn van de verkoop van deze data.

Alpha Go

De Netflix  documentaire Alpha Go, schetst een ander voorbeeld van het gebruik van data. In deze documentaire is te zien hoe een team van Google experts, data gebruikt om een computer het spel Alpha Go te leren spelen. Dit veel gespeelde spel uit Azie, is een tactisch spel dat meer mogelijke opstellingen heeft dan er atomen zijn in het universum. Google heeft de computer zo geprogrammeerd dat deze leert van de data die hij zelf genereert door het spel te spelen. De mens is alleen nog nodig om de zetten die de computer bedenkt op het bord uit te voeren. Ze laten deze computer spelen tegen Lee Sedol, de wereldkampioen in het spel Alpha Go. In de documentaire is te zien hoe de computer wint van de wereldkampioen en hoe de wereldkampioen moeite heeft door het gebrek aan emotie bij de computer en zijn zetten.

Big Brother in China

Ik denk dat hierin de sleutel ligt in de discussie over het gebruik van data om de relatie met klanten te verbeteren; menselijke emotie. Data, in mijn ogen, moet zeker gebruikt worden om relaties te verbeteren maar de eigen perceptie en interpretatie van mensen zal altijd nodig blijven. Zonder de menselijke perceptie krijg je praktijken zoals die in China aan de gang zijn. Daar heeft de overheid camera’s geïnstalleerd bij voetgangers oversteekpaden die registreren wanneer iemand door rood loopt. Wanneer er vijf keer geregistreerd wordt dat je door rood loopt krijg je een lagere sociale score, door deze lagere score kun je geen huis meer huren, geen vliegtickets meer kopen en kun je geen zorgverzekering meer afsluiten. De menselijke maat is hier volledig vervangen door big data.

Menselijke maat

De situatie in China is een perfect voorbeeld van waarom de overheid een regulerende functie heeft maar dat de consument zelf ook na moet denken. In Nederland zijn we gelukkig kritisch genoeg om ons niet alles maar op te laten leggen. We houden een referendum tegen de sleepwet of komen in opstand tegen het verkopen van data door de KVK. Door de kritische kijk van de consument wordt de overheid verplicht regulerend op te treden. Samen kunnen de overheid en de consument ervoor zorgen dat we niet doorslaan in het gebruiken van data.

Voor een duurzame relatie moet je in mijn ogen data gebruiken maar de data kan de mens nog niet vervangen. De mens is er nodig om te verbinden want oprechte interesse is niet mogelijk als je je laat leiden door ‘robots’ die puur en alleen data gebruiken om hun klanten te binden. Duurzame relaties ga je aan met de mensen in een bedrijf en niet met de data die zij gebruiken. Dat is een visie die wij bij Studentflex/High Potential Academy uit willen dragen. Wij kijken niet alleen naar data, in de vorm van een CV, om passende functie te vinden óf passend advies aan een kandidaat te geven. Wij willen de kandidaat leren kennen en samen met de kandidaat een passende functie vinden!

 

W. Janssen

Terug naar blogs