Door middel van een blog geven wij onze visie op diverse onderwerpen die voor onze doelgroep interessant zijn.

blogs

Niks ‘mañana mañana’, gewoon doen!

Niks ‘mañana mañana’, gewoon doen!

Per februari heb ik het stokje overgenomen van Reinier Snethlage als blogger voor de Centraal Station artikelen. Ik heb, net als vele andere studenten, de droom om ooit een eigen bedrijf te starten. Ik sprak Mike Rothweiler die al tijdens zijn studententijd vanuit Mexico samen met twee anderen hun bedrijf Alemania Imports B.V. startte. Een bedrijf waarmee zij mezcal (een Mexicaanse alcoholische drank) importeerden. Ik wilde van hem weten wat de zaken waren waar hij tegenaan liep, hoe een eigen bedrijf naast je studie te vergelijken valt met een ‘normale’ bijbaan en wat hij ervan geleerd heeft.

 

Mike heeft in 2013 met twee andere Nederlandse studenten in Guadalajara, Mexico gestudeerd en kwam hier voor het eerst met mezcal in aanmerking. Mezcal is een subcategorie binnen de agave-destillaten en mag in tegenstelling tot tequila met verschillende soorten agave worden gemaakt, maar enkel in bepaalde staten. Het verschil tussen mezcal en tequila zit hem in de productie: bij mezcal worden de agave-harten gekookt in toegedekte kuilen. Hierdoor krijgt het destillaat een meer rokerige smaak en geur. In de tijd dat in Nederland de ene naar de andere gin-en-tonicbar openden hadden Mike en zijn medestudenten het idee dat er iets ontbrak in deze markt. Vanuit Mexico ontstond toen het idee om deze drank ook in Nederland te gaan verkopen.

 

“We hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn naar de boerderij van de producent gereden. Verbazingwekkend genoeg behoorde het overtuigen van de producent, om ons het alleenrecht te verstrekken zijn mezcal naar Europa te exporteren, echter niet tot één van de grotere uitdagingen. De grootste uitdaging was en is nog steeds om voet aan de grond krijgen in de Nederlandse (Europese) markt. Wanneer je met een relatief onbekend product werkt en een beperkt budget hebt is het lastig om naamsbekendheid te verwerven.”

 

Mike vertelt dat ook de cultuur een grote barrière vormt. Harde deadlines afspreken bleek iets heel Nederlands in een cultuur waar ‘mañana mañana’, letterlijk vertaald ‘morgen morgen’, eerder regel dan uitzondering is. Een ander voorbeeld is het verschil in accuratesse. “In 2016 verzorgden wij de levering voor een mezcalbar op een festival. We waren ermee bekend dat we op dat moment niet aan de vraag konden voldoen met de toenmalige voorraad en plaatsten een order ruim twee maanden van tevoren (normaliter doet het transport van Mexico naar Nederland er 2 weken over). De douane hield echter onze order tegen en wilde deze enkel vrijgeven tegen betaling. Uiteindelijk is deze ook niet op tijd in Nederland aangekomen.”

 

Op de vraag wat Mike geleerd heeft van zijn eigen bedrijf antwoord hij: “Dat er maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week zitten, dat een track-record alles is en dat het heel moeilijk is om voet aan de grond te krijgen met een beperkt budget.”

 

Mike vertelt dat het hebben van een eigen bedrijf ontzettend leuk en heel leerzaam is. Je bent je eigen baas en je hebt de vrijheid om je eigen ideeën direct in de praktijk te brengen. Het valt volgens hem haast niet te vergelijken met een bijbaan. Het kost veel tijd en levert in het begin niet veel geld op. Echter wegen de positieve ervaringen, alles wat je leert gemakkelijk op tegen de negatieve kanten. Voor iedereen die een leuk idee heeft voor een bedrijfje naast zijn studie heeft Mike dan ook maar een tip: “Gewoon doen!”

W. Janssen

 

W. Janssen

Terug naar blogs