Door middel van een blog geven wij onze visie op diverse onderwerpen die voor onze doelgroep interessant zijn.

blogs

LinkedIn als uit de hand gelopen pop-up party

LinkedIn als uit de hand gelopen pop-up party

Met de artikelen van Centraal Station zijn we op zoek naar de ‘sweetspot’ tussen studenten, opdrachtgevers en Studentflex. De vorige keer sprak ik met Doortje van Bokkum over haar chaotische leven en wat studenten daarvan zouden kunnen leren. Deze keer ben ik in gesprek gegaan met Franck Fielemon. Franck doet namelijk zeer actief mee aan de hype die op dit moment op LinkedIn gaande is. Iedereen die actief op LinkedIn is heeft het meegekregen: connectieverzoeken van mensen die je niet kent en die meerdere duizenden vrienden hebben. Degenen die hun account ‘open stellen’, geven aan dat ze graag mensen met elkaar in verbinding brengen. Ze delen vaak verzoeken van mensen die op zoek zijn naar een baan of op zoek zijn naar personen met bepaalde kwalificaties. Van Franck wilde ik weten waar dit fenomeen vandaan komt en wat de meerwaarde hiervan is, aangezien wij bij Studentflex ons ook dagelijks bezighouden met de verbinding leggen tussen kandidaat en opdraachtgever.

Social selling
Allereerst wat achtergrond informatie, Franck werkt niet alleen voor DHL, maar heeft ook een eigen onderneming; “De Verkoopmaatschappij”. Hiermee helpt hij ondernemers om het rendement op hun verkoopinspanningen te verbeteren. Voor beide bedrijven is hij al langere tijd actief bezig met ‘social selling’. Social selling is het principe waarbij ondernemers of bedrijven proberen om via hun sociale media kanalen klanten naar zich toe te krijgen. Het gaat erom online ‘reuring’ te creëren en kennis te delen, waardoor je waarde creëert en kan laten zien dat je een expert bent op een bepaald gebied. ‘’Als jij naar een industrieterrein gaat om op deuren te bonzen, is de kans vrij klein dat je precies diegene tegenkomt die jou nodig heeft. Terwijl door social selling de klanten naar mij toe komen, dat is veel effectiever. Voor zowel de klant als voor mij.’’ LinkedIn is gebouwd op en voor dit principe, het is veel meer dan een online CV, het is een platform waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. Hierbij is het te kort door de bocht om te denken dat kwantiteit boven kwaliteit gaat. Het doel moet namelijk zijn om online content te creeren dat interessant is voor de specifieke doelgroep.

De hype
Met op het moment van schrijven ruim 4200 connecties is Franck absoluut iemand met een groot netwerk op LinkedIn. Daarnaast is hij uitermate actief met delen, reageren en berichten posten. ‘’Ik zie het hebben van een groot netwerk als één ding, het gaat erom wat je daar vervolgens mee doet. Continu probeer ik mensen te triggeren en interacties aan te gaan, door bijvoorbeeld te reageren op berichten van mensen. Dan ga ik een discussie aan of ik doe een aanbeveling van iemand die ik ken uit mijn netwerk. Hiermee help ik anderen, want die kunnen gebruik maken van mijn netwerk en hoop ik te bewerkstelligen dat mensen ook makkelijker de interactie met mij zoeken op het moment dat ze mij nodig denken te hebben.’’ Hiermee geeft Franck duidelijk aan waar de hype om gaat, mensen zien het belang van een groot netwerk in en steeds meer mensen willen via social media hun zakelijk bereik vergroten. Opvallend is het dat deze hype zich tot nu toe alleen in Nederland voordoet, in andere landen is Linkedin toch nog iets meer een online CV.

Kwaliteit
Door deze hype is het geaccepteerd om via LinkedIn je netwerk uit te breiden buiten je fysieke netwerk. Ideaal voor ondernemers en mensen die net de arbeidsmarkt betreden natuurlijk, de mogelijkheden lijken onbeperkt. Maar je zou het ook kunnen zien als een uit de hand gelopen netwerkborrel waarbij de kwantiteit te veel waarde krijgt.
Hoe meer mensen er komen met grote netwerken, hoe meer de kwaliteit een rol gaat spelen. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of jouw netwerk bereid is om jou te helpen. Hierin komt toch vaak het traditionele netwerk weer terug geeft Franck aan. ‘’Ik ben veel bij workshops en zie daarbij dat de meeste waarde nog steeds gecreëerd wordt aan de bar. Mensen komen samen en hebben gemeenschappelijke belangen of kunnen iets voor elkaar betekenen. Bij fysiek contact is er een stuk meer vertrouwen en is de bereidheid om voor elkaar te werken groter.’’

Naast de meerwaarde die social selling kan hebben, kan ook de hype op LinkedIn als positief beschouwd worden, voor zowel bedrijven als hun potentiële klanten en werknemers. Maar dan gaat het er wel om dat het op een juiste manier gebruikt wordt, als aanvulling op de ouderwetse manier van netwerken. Franck is een goed voorbeeld van hoe het zou moeten, vandaar dat hij er zoveel positieve dingen uit kan halen.

R. Snethlage

Terug naar blogs