Door middel van een blog geven wij onze visie op diverse onderwerpen die voor onze doelgroep interessant zijn.

blogs

Impact maken: hoe groots pak jij het aan?

Impact maken: hoe groots pak jij het aan?

Als je op werk geen impact maakt, ben je niet goed bezig. Millennials willen namelijk impact maken, ook al hebben ze geen idee wat het precies betekent. En ze willen gratis eten en zitzakken op de werkvloer, aldus Sinek. Oftewel, de millennial roept maar wat? Is dat het geval? Of zit er meer achter het willen maken van impact?

Impact is een modewoord geworden. We knikken allemaal instemmend bij de betekenis ervan: ‘invloed hebben op iets’, maar hebben nog altijd geen flauw benul hoe je dat moet doen. En of het überhaupt mogelijk is voor iedereen. Maken sommige mensen meer impact dan anderen en hoe zit dat dan precies? En op welke manier kan en wil jij impact maken?

Met deze reeks Frisse Blik-artikelen wagen we maandelijks een poging om een nieuw licht te schijnen op verschillende onderwerpen binnen de arbeidsmarkt. Hopelijk geeft dit jullie nieuwe inzichten en een vernieuwende kijk op werkgerelateerde thema’s.

 

De grote jongens

Impact bestaat in allerlei soorten en maten. Organisaties met 500+ mensen in dienst, maken vaak sowieso impact, ongeacht hun verhaal, visie of product. Denk alleen al aan de impact van bestuurlijke beslissingen op 500+ salarissen, huizen, gezinnen en levens. De verantwoordelijkheid, die bij zo’n groot bedrijf ligt, en vooral wat ze met die verantwoordelijkheid doen, kan een hele grote groep mensen beïnvloeden. Deze vorm van impact maken, kunnen we praktische impact noemen. Het maken van impact bij zulke organisaties draait om cijfers, grafieken en zakelijke belangen en kansen. Natuurlijk is dit niet per definitie altijd slecht, maar binnen deze vorm van impact maken, staan mensen, gevoel en emoties niet centraal.

 

Organisaties met een verhaal

Het kan ook anders: impact met een maatschappelijk tintje. Bedrijven zoals Tony Chocolonely en TOMS regeren al tijden als het gaat om duurzaamheid, bezig zijn met de maatschappij en authenticiteit. Ook Patagonia en Honest Tea horen in dit rijtje thuis. Zij maken impact, omdat ze zichzelf zijn. Het verhaal dat zij vertellen is echt en iedereen bij die organisaties leeft het verhaal. Ze raken échte mensen en met hun visie zetten zij anderen ook in beweging om positieve impact na te streven. Allemaal mooie initiatieven, maar als iedere millennial dit soort praktijken ten doel stelt, zullen ze thuiskomen van een koude kermis. Het gaat bij deze initiatieven namelijk altijd om authenticiteit en om de behoefte om dingen anders te doen. Wanneer jij een briljant idee hebt en daarvoor jezelf 100% in wil zetten, dan ben je goed bezig. Dan doe je iets, omdat het vanuit jou komt en is de kans veel groter dat je uiteindelijk impact maakt.

 

Begin gewoon klein

We kunnen impact ook bekijken op een nog kleinere schaal. Zo is er het verhaal van Jaime, een taxichauffeur uit Madrid. Hij was net als zoveel van zijn collega’s vaak het slachtoffer van enorme verkeersopstoppingen in de miljoenenstad. Dit bracht vaak frustraties en negatieve emoties met zich mee. Tot hij op een dag besloot om op alle frustratie-momenten te glimlachen. In plaats van zich helemaal kapot te ergeren, glimlacht Jaime naar zijn klanten, collega’s en iedereen die hij tegenkomt. Hij toetert nooit, laat anderen voorgaan, maakt ruimte en verliest nooit zijn geduld. Door dit simpele gebaar, slechts een glimlach en wat rust, maakt hij impact en zet hij een positief proces in werking. En er zijn meer mensen zoals Jaime, die laten zien dat je met een klein gebaar grote dingen kunt bereiken. Oprah Winfrey bijvoorbeeld beschrijft wat een klein gebaar met haar deed en deze jongen leert op een hele bijzondere manier wat voor grote impact hij eigenlijk heeft op de levens van een heleboel mensen.

 

Het kleine gebaar in het grote geheel

Wanneer je impact maken als doel stelt, is de kans klein dat dit lukt. Dus heb een positieve kijk op dingen en blijf dicht bij jezelf, want dan is de kans veel groter, dat je uiteindelijk impact maakt. Bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk heel verschillend, maar in feite draait het om hetzelfde: een proces in werking zetten. Grote organisaties bereiken weliswaar veel meer mensen dan een enkeling, maar de positieve impact is er niet minder om. Het proces dat in werking gezet wordt, is dat anderen wellicht ook wat toleranter zullen zijn, meedenken of überhaupt een fijnere dag hebben. En dat zorgt er dan weer voor dat zij weer anderen positief beïnvloeden. Zo kan een heel klein gebaar uiteindelijk heel erg veel impact hebben op een heleboel mensen.

En misschien blijft impact altijd wel een modewoord. Het is immers iets wat we allemaal kunnen doen, op positieve en negatieve manier. Thuis en op werk. Het is nog steeds een ongrijpbaar begrip waar geen eenduidige definitie voor is, laat staan een gebruiksaanwijzing. Maar weet wel dat de kans groot is dat jouw impact positief is, wanneer je je menselijk en authentiek opstelt. Iedereen kan impact maken, groot of klein. ‘If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito in the room.’

R. Snethlage

Terug naar blogs