Door middel van een blog geven wij onze visie op diverse onderwerpen die voor onze doelgroep interessant zijn.

blogs

De medewerker van 2020

De medewerker van 2020

De wereld ratelt door en nieuwe technologieën blijven komen. De geïnformeerde mens moet zich constant aanpassen om geïnformeerd te blijven. Dat er daarom ook veel veranderd in het beeld dat bestaat over medewerkers spreekt voor zich. Waar we 100 jaar geleden nog als een stel leken achter machines stonden, staan we nu allemaal te scrummen in de flexplek die we zelf hebben uitgekozen.


Veel banen die wij op dit moment kennen en zelfs misschien wel zelf vervullen zullen over een aantal jaar niet meer bestaan. Het World Economic Forum heeft in 2016 een rapport uitgebracht waarin wordt voorspeld dat in totaal 7.1 miljoen traditionele banen verloren gaan waarvan twee derde binnen de administratie van de service sector. De verandering is zo krachtig, dat voorspeld is dat 65% van de huidige basisschoolleerlingen banen zullen krijgen die op dit moment nog niet bestaan.


De veroorzaker van deze verandering is de vierde industriële revolutie. Elke nieuwe revolutie staat bekend als een moment van verandering; deze revolutie zal een fusie van technologieën worden. De mogelijkheden die ontstaan zijn door middel van mobiele technologie waarmee iedereen verbonden is met elkaar worden steeds krachtiger. Dit zie je onder andere terug in nieuwe doorbraken op het gebied van zelfrijdende auto’s, 3D printen, nanotechnologie, energieopslag en quantum computing.


Aangezien deze technologieën elke sector zullen omgooien zal de vraag naar mensen die de kennis over deze onderwerpen beschikken steeds groter worden. Wil jij jezelf als de beste kandidaat positioneren om bedrijven met deze verandering te helpen, dan is het ontwikkelen van je technische en sociale vaardigheden van groot belang.


De twee technische vaardigheden die steeds belangrijker worden zijn programmeren en het kunnen verwerken van een enorme hoeveelheid aan data met behulp van spreadsheets programma’s. Bedrijven hebben talloze mogelijkheden om een enorme lading aan data te kunnen verzamelen. Wanneer er geen mensen zijn die handige data-analyses kunnen uitvoeren met deze data is het echter niet de moeite waard om deze te verzamelen. Bedrijven die uit deze hoeveelheid data kansen weten te behalen, zullen de winnaars zijn op de markt.


Naast deze technische vaardigheden is het van belang dat de medewerker van de toekomst ook een aantal sociale en cognitieve vaardigheden onder de knie krijgt. Hij of zij moet een pro worden in het oplossen van complexe problemen, de focus hebben om altijd kritisch te blijven denken én creatief kunnen blijven om open te staan voor nieuwe ideeën. De combinatie van al deze vaardigheden zal jou (oftewel de nieuwe medewerker van 2020) een tal van mogelijkheden geven op de arbeidsmarkt van de toekomst!

O. Kok

Terug naar blogs